C310

Door Admin - 17-10-'07, laatste wijziging: 22-3-'09

Afkomstig uit magazine 51, lente 2003.



In 1963 kwam er voor het eerst een Honda bromfiets in Nederland op de markt: De C310a. De bromfiets kwam uit de Belgische fabriek in Aalst en was speciaal voor de nederlandse markt ontwikkeld. De bromfiets was dus voorzien van trappers en een keurig geel plaatje van Honda.

De fietsenmakers wisten niet zo goed wat ze met deze brommer aan moesten. Op dat moment werden er alleen twee takt bromfietsen verkocht, en dit was toch echt een vier takt.
Het was goed rijden op de C310. Met de handgeschakelde 3 bak met half automaat kon je lekker door het verkeer rijden. Voor het stoplicht zette je de brommer in zijn een, en je hoeft dankzij de semi-automatische koppeling niet je koppeling in te knijpen. Als het licht op groen sprong kwam je met een draai aan het gas weer in beweging. Deze eigenschap maakte de bromfiets erg populier bij de postbodes, ze kochten deze brommer dan ook in grote getale. Wat deze bromfiets ook populair maakte was dat hij dankzij haar klepjes erg zuinig was, je kon op een liter benzine wel 80 kilometer rijden.
Bij de jeugd is deze brommer nooit echt in trek geweest, ze hoorden liever het gejank van 2 takt apparaten.

Na het eerste model kwam in 1967 de opvolger van de C310a op de markt: De C310s. De bromfiets was motorisch verbeterd. De kleppen kwamen schuin op de zuiger te staan waardoor er een stuk vermogen meer vrijkwam. Ook kwam er een andere carburateur op en een vliegwiel met een verlatingsmechanisme.
Net als de vliegwielen van de SS50 en de C50 kun je deze verlating makkelijk vast zetten waardoor de brommer met gemak zo'n 60 km/u kan halen.

Nu 40 jaar later zijn er nog vrij veel C310 brommer overgebleven. Een C310 in slechte staat kan je al voor € 200 kopen. Een C310 in perfecte staat moet ongeveer € 1500 kosten.
In de loop der jaren zijn sommige onderdelen wel schaars geworden zoals de beenkappen, achterlicht, uitlaat, tankemblemen en kettingkast. Als je een C310 hebt, en het blok is in redelijke staat kan je er nog jaren plezier van hebben, want over het algemeen zijn deze blokken onverwoestbaar.






Terug naar boven

Willekeurige foto

Evenementen agenda

HONDADAG 2019 23 jun

Nieuwe forum topics