SS50

Door Admin - 31-8-'07, laatste wijziging: 3-2-'16

Inhoud:

 

Bouwjaren

Bouwjaren k1:
SS50Z-20xxxx =1972
SS50Z-21xxxx =1973
SS50Z-22xxxx =1974
SS50Z-23xxxx =1975
SS50Z-24xxxx =1976
SS50Z-25xxxx =1977

Bouwjaren k3:
SS50Z-10xxxxx - SS50Z-11xxxxx
Bouwjaar vanaf 1975 t/m 1977

 

SS50Z k1

De SS50Z k1 wordt door veel mensen gezien als de mooiste SS50. Deze SS werd geleverd met een grijs frame en candy kleuren op de tank. Verder heeft deze SS een -ondertussen- zeldzame korte buddy en een tank zonder randje bij het balhoofd. Een verbouwde k1 kun je herkennen aan onder andere het 6-cijferig framenummer. De SS werd in Nederland gewoon geleverd net zoals de K3. Nederlandse K1's zijn natuurlijk te herkennen aan de ulo, het witte gedeelte van het spatbord en de trappers. De k1

werd als brommer op de markt gebracht en is in de landen: Nederland, België, Engeland en Frankrijk geleverd.


Een gerestaureerde Nederlandse SS50Z k1



Ga naar het begin van de pagina

 

SS50Z k1 "kont model"

Het kont model van de k1 heeft, zoals de naam al doet vermoeden, een zadel met kont. Van deze fiets bestaan 2 versies. Een langzame en een snellere. De langzamere is op het zadel na gelijk aan de normale k1. De snellere variant is uitgerust met het bekende 5bak blok (zie de "SS50Z k2"). Ook heeft deze een halfhoge uitlaat, een "SS50M k1" hitteschild en een kleine koplamp. Dit "race" type is onder andere geleverd in: Japan, Oostenrijk en vermoedelijk ook in Engeland. De langzame versie kun je vinden in Frankrijk.


De snelle variant van het "kont model"



Ga naar het begin van de pagina

 

SS50Z k2

De k2, niet geleverd in Nederland, heeft dezelfde tank-buddy combo als de K1. Verschillen met de k1 zijn voornamelijk de kleuren; Een zwart frame met gewone -geen candy gekleurde- tanks. Ook een belangrijk verschil is het zogenaamde "snelle 5 bak blok". Het blok met een aluminium cilinder, hoge compressie zuiger, snelle nokkenas en uiteraard een 5 bak. Dat alles zorgde voor een 50cc blokje met topsnelheid van over de 80 km/h. Van dit type zijn er dan ook 2 versies. Een motor- en een brommerversie. De brommer versie had wel gewoon het standaard blok, gelijk aan de k1.



Ga naar het begin van de pagina

 

SS50Z b2

De SS50Z b2 is op enkele verschillen na gelijk aan k2. Het verschil zit in de voorvork en rem. De b2 is geleverd met een schijfrem zoals bekend van de CB50j. De voorvork is op de linkerpoot na, gelijk aan de k2 vork. En uiteraard is dit type ook een motorfiets.



Ga naar het begin van de pagina

 

SS50Z k3

Als je in Nederland een SS50 ziet rijden is het meestal een SS50Z k3. De k3 en k1 zijn de enige types die in Nederland geleverd zijn, waarvan de k3 het meest. Kenmerkend van de K3 is het zwarte frame en de lange buddy. En net zoals de anders SS50Z's heeft de k3 eigen tank kleuren. De ulo, zoals geleverd op de k1, werd in de loop van de tijd vervangen door een nieuwer type Ulo. In tegenstelling tot de k1 heeft de k3 een 7-cijferig framenummer.



Ga naar het begin van de pagina

 

SS50

De "SS50" (dus zonder iets erachter) is de SS met spitse tank en chromen panelen. Veel mensen kennen deze als de "k0" en de als de gele SS van Johannes. Ook deze SS is uitgerust met het 5bak blok. Kenmerkend voor deze versie zijn de grijze spatborden en natuurlijk de tank. Dit type staat in sommige folders afgebeeld als de standaard SS naast de SS50M als de luxe versie. Hij werd o.a. geleverd is Duitsland, Oostenrijk, etc als motorfiets.



Ga naar het begin van de pagina

 

SS50M k1 "deluxe"

Zoals eerder gezegd zou dit de luxere versie zijn van de SS50. Van de SS50M bestaan 2 types. De duitse versie (German type) en de algemene (general type) . Het duitse type was voorzien van een bussenvork en een koplamp zoals die van een Dax. De algemene type was voorzien van een vork met rubbers en losse teller zoals de SS50Z die heeft. Verder waren beide in de kleuren candy rood of blauw, de typische SS50M tank, een korte buddy, een halfhoge uitlaat en chromen spatborden.



Ga naar het begin van de pagina

 

SS50ME

De ss50me "generale export type" is de voorloper van de deluxe versie. Een type wat je erg weinig ziet . Het grootste verschil met de SS50Mk1 is de tank. Hij heeft een lange grijszilvere tank zonder chromen panelen maar met emblemen en knie rubbers. Aangezien de Deluxe versie de k1 is, zou het logisch zijn als dit type de k0 is. Maar zeker is dat dus niet. Ook van de "k0" is een general type en een german type met ongeveer dezelfde verschillen.



Ga naar het begin van de pagina

 

SS50M "super deluxe"

Naast de deluxe is er ook een super deluxe. Eigen gewoon gelijk aan de gewone ss50mk1. Enige verschil is dat de tank niet zilver is maar verchroomd.



Ga naar het begin van de pagina

 

SS50E

Bij de SS50E wordt vaak gedacht aan de SS50 die hierboven staat. Maar volgens mij is dat onterecht. De SS50E is als het ware de Nederlandse CD50 in SS vorm. Op het eerste gezicht lijken ze dezelfde; Zelfde tank, zelfde kleuren, etc. Natuurlijk heeft de SS50E niet het Nederlandse achterspatbord en in dit geval geen trappers. Wat dan de verschillen zijn? De SS50E was een motorfiets, had een SS achternaaf (CD50 heeft een ander systeem) en een iets anders buddy. De SS50E heeft verder wel gewoon een 4 bak, stalen cilinder en een lage uitlaat.



Ga naar het begin van de pagina

 

SS50ZE

De SS50ZE is grotendeels gelijk aan de SS50E. Enkele verschillen zijn:

  • Het "snelle 5 bak blok" ipv het "4 bak brommer blok"
  • Een halfhoge uitlaat ipv van de lage
  • "Honda 50 5 speed" sticker ipv de "Honda 50" sticker
  • Losse teller en grote koplamp ipv de teller in een kleine koplamp

 


Terug naar boven

Willekeurige foto

Evenementen agenda

HONDADAG 2019 23 jun

Nieuwe forum topics