Dax

Door Admin - 12-6-'08, laatste wijziging: 12-6-'08

De Dax Algemeen
Hoe komt dit model aan de naam Dax? Veel mensen kennen het logo van het hondje wel van de japanse Daxen; Nou daarvan komt de naam. Zo’n hond heet een “Dachshund” -> dachs -> Dax. Dit model bromfiets zou erg op deze hond moeten lijken.

De ST- Dax
Er zijn veel typen daxen (ST, CT, en alle NT Daxen), in dit artikel behandel ik alleen de ST-types.

Meneer Honda begon met het prototype van de Dax in 1968. Deze moest twee personen kunnen vervoeren maar toch een "minibike" blijven. De eerste Dax lijkt heel erg op de Dax die als eerst in productie is gebracht in 1969. De enige verschillen zijn dat de koplamp kleiner is (dezelfde als op de Honda Monkey's z50a die in Amerika zijn uitgebracht) en een kleinere ronde kilometerteller.

Dit was het tweede Dax-type (de eerste was het prototype). Deze Dax is als eerst in productie gebracht en heeft een voorvork die je los kan maken en zo makkelijk te vervoeren is. Ook heeft deze een lage uitlaat, en heeft een top van 70 km per uur met een 3bak-semi 70cc blok, van het 50cc blok is mij niet bekend hoe hard die ging. In dat jaar werden 2 types uitgebracht, een klassieke versie en een wat sportievere versie. De ST50Z / ST70Z met de klassieke uitstraling had een lage uitlaat, gelijk aan die van de Chaly, laag hangende spatborden net boven het wiel en de letters “Honda” op het frame. Deze was ook goedkoper (50cc: 66,000 Yen / 70cc: 69,000 Yen) t.o.v. het sport model, de ST50EZ / ST70EZ. Deze sportieve versie had een "band logo" met de letters “Dax”, een bovenliggende uitlaat en chromen hoge spatborden. De versie kostte met 50cc 69,000 Yen en met 70cc: 72,000 yen.


Type st50Z : klassieke uitstraling


Type st50EZ : sportieve uitstraling


In 1970 kwam de Honda ST50-70 k1 uit in Duitsland. Deze Dax was speciaal voor Duitsland gemaakt en had een hoge uitlaat, een rekje en lage spatborden, een grote koplamp en vierkante km teller.

De k1-2 is in Japan en de ST50-70 k1-3 in Duitsland uitgebracht, de k1-4 en k1-5 ook weer
alleen in Japan. Bij de Japanse versie is het verschil alleen het embleem en de spatborden (kostte in die tijd 50cc 81,000 Yen en 70cc 84,000 Yen). Deze is vanaf 1970 verkocht. De Japanse en Europese k1-3 was een speciale Dax, dat was de "white lady Dax". Deze Dax had een wit frame met mintgroene accenten, heel speciaal is het zadel dat bloemetjes heeft, een zeldzaamheid om te vinden tegenwoordig (kostte in die tijd: 50cc: 84,000 Yen 70cc: 87,000 Yen ). Deze is in Japan vanaf 1969 verkocht (onder de naam ST50EZ / ST70EZ white Dax) en in Europa vanaf 1970 onder de naam ST70 k1-3 white Dax. De k1-4 en k1-5 waren sport modellen, deze hadden beide een "NT" Dax uitlaat en beide een 4 bak handkoppeling en een rekje. De k1-5 had ook nog valbaren. Rond die tijd is ook de ST50H / ST70H trail uitgekomen, deze had een 4bak handkoppeling blok, waarbij de 70cc had een 2 plaats koppeling en de 50cc een 1 plaats. Deze is alleen in Japan uitgebracht. In 1972 stopte Honda de verkoop van het eerste type Dax en verkocht alleen nog maar Daxen met de bovenliggende uitlaat. In dat jaar werd ook in Duitsland de k2 in Europa uitgebracht, deze kon maar 45 km per uur (officieel) en had een begrensd vliegwiel, een kleine carburateur en een kleinere inlaat op de kop.

Ook kwam in dat jaar kwam de ST90 uit. Deze heeft een 90cc dikke harrie blok, 14 inch wielen en een ander soort uitlaat ala Monkey (uitlaat komt achter je veer langs). Er is een k0 en k1 en k2 versie van uitgebracht. De k2 had een 4bak handkoppeling en is alleen in Japan geleverd.

Daarna werd ook de ST50-70 k2-3 uitgebracht. Deze was op de kleur na gelijk aan de K1-3. Net zoals bij de ST50-70 k2-4, welke gelijk is aan de K1-4 en de ST50-70 k2-5 die gelijk is aan de k1-5.

In 1978 kwam de k3 er aan. De Japanse k3's hadden een cross stuurtje en een nieuw soort logo op het frame, de k3-5 had ook valbaren.

Eind jaren 70 begin jaren 80 werden de laatste st-Daxen geproduceerd voor Europa. Dit was echter nog niet het einde van de ST serie.

Na de k3 kwam de k4 er al snel aan (in Japan). De k4 had een laag chroom spatbord en aparte bestikkering. De k4-7 had ook nog een losse km teller en was voorzien van valbaren.

In 1979 kwam ook de ST50MZ / ST50CZ / ST70M uit. Deze is in Amerika, Japan en Griekenland
verkocht. Deze “chopperdax” had een chopper zadel, megaphone sigaar uitlaat, chopper stuur, 3
spaaks wielen en 4 bak handkoppeling. Er is ook een speciale editie van geleverd maar daar is
weinig informatie over te vinden.

Daarna is nog de ST50S reissue 12v DAX geleverd. Deze Dax is eigenlijk gewoon een NT Dax maar met de OT looks, op de NT uitlaat na. Deze Dax is geleverd in gelimiteerde oplage in 1995.

Terug naar boven

Willekeurige foto

Evenementen agenda

HONDADAG 2019 23 jun

Nieuwe forum topics