Geschiedenis

Geplaatst op 7-2-2016
Laatste wijziging: 7-2-2016

Link

Het ontstaan van de Honda Vereniging Nederland (HVN) is geen makkelijke bevalling geweest. Honda brommers waren eind jaren ‘60 en begin ’70 niet geweldig populair in ons koude kikkerlandje. In die jaren zag men slechts hier en daar een sporadische zonderling op een C310 rijden.


Het viertakt fenomeen begon pas een beetje te lopen met de introductie van de C50. Hoewel dit model vooralsnog geliefd was bij nerds, postbodes en krantenbezorgers, werd het eind jaren ‘70 ontdekt door kapitaal arme studenten als een goedkoop alternatief voor het openbaar vervoer. Zo begon het Japanse wonder langzamerhand toch naam te maken. Vooral de motorische betrouwbaarheid en het zware viertakt geluid werden geroemd.


Rond 1980 werden modellen zoals de CD, SS50 en ook de C50, populair bij de middelbare schooljeugd in de provincie Utrecht. Dit liep uit op een ware rage; plotseling waren de viertaktjes niet aan te slepen en de Honda werd een echte cult brommer. Vanaf het Utrechtse Domplein organiseerden de jongeren massale ritten die door het chaotische verloop de aandacht van de sterke arm trokken. Na een hoop conflicten met de wet werd een compromis gesloten door een vereniging op te richten en aldus zag de HVN op 4 oktober 1987 het licht.


Deze vereniging weet nu 25 jaar later, nog steeds een groot aantal jonge en oudere viertakt fanaten aan zich te binden en is volop in beweging met de organisatie van ritten en evenementen. Hoogtepunt is de jaarlijkse Hondadag waarvoor iedere keer weer vele honderden viertakt liefhebbers op de been (en wielen) komen.



Poster van de eerste legale Hondadag in 1988.

 


Terug naar boven