Gorilla

Door Admin - 12-9-'07, laatste wijziging: 22-3-'09



De Gorilla zou het verbeterde broertje moeten worden van de Honda Monkey. Ze wilden dat bereiken door er een grotere tank (9 liter), een groter zadel, een vierbak met handkoppeling en achter én voor een rekje erop te zetten.

De eerste Gorilla, de Z50J-3, kwam in augustus 1978 van de band af rollen. Deze werd naast de Monkey geproduceerd. Ook is de gorilla geleverd als Z50G k1. Dit type is onder andere geleverd in Duitsland. Deze Gorilla had t.o.v. de Z50J-3 alleen stikkers op de tank en op het linker kapje.

Honda gorilla Z50J-3


Honda gorilla Z50G k1

In 1981 is er nog een gorilla bijgekomen met een ander uiterlijk.


Dit model werd pas in april 1985 weer echt aangepast. Het motorblok werd wat opgeschroefd (2.6pk / 7000tpm -> 3.1pk / 7500tpm) en het blok werd zuiniger (van 1:70 naar 1:90) dit wel bij 30km/uur op een testbank, dus in werkelijkheid haal je dit nooit. Ook hebben ze de bediening van de koplamp, licht en claxon aangepast.


In januari 1988 was het weer tijd voor een nieuw jasje. Dit maal waren er zelfs 2 verschillende kleuren bij gekomen. De eerste was behalve de kleuren, niet veel anders vergeleken met alle vorige gorilla’s.


En ook kwam er een special edition! De Honda gorilla white special edition 1988, waar ook een monkey versie van is. Deze is alleen in 1988 geproduceerd dus valt onder het vakje, “je komt ze weinig tegen”.



Dan komt er een gat van 8 jaar in het verhaal van de Honda gorilla, want vanaf 1990 tot 1998 werd er geen Honda gorilla meer geproduceerd!

Maar in februari 1998 was er weer een revolutie in het Honda gorilla wereldje. Er kwam weer een nieuw type uit. Deze verbeterde versie had net als de vorige ook vierbak met handkoppeling, maar nu ook een 12v cdi ontsteking. Alle bovenstaande gorilla’s hadden nog een 6v punten ontsteking. Ook het bekende gorilla rekje is achterwege gelaten.



In het voorjaar van 1999 had Honda een nieuwe stunt. De Honda gorilla ‘spring’ edition. Hier zijn er maar 3500 van gemaakt, deze bestond helemaal uit chrome.



Eind 1999 heeft Honda voor de gorilla en alle andere types, een blow by gas systeem ontwikkeld. Dit zorgt ervoor dat de uitlaatgassen weer het luchtfilter in geblazen worden. Dit omdat overal ter wereld de wetgeving verscherpt is.

In 2001 is er weer een nieuwe versie gekomen qua ‘bodywork’ . Verder zijn er geen veranderingen toegepast.


En weer een nieuwe paint is beschikbaar in november 2002.


En in 2003 is er ook een gele versie beschikbaar.


Met dank aan John!

Terug naar boven

Willekeurige foto

Evenementen agenda

HONDADAG 2019 23 jun

Nieuwe forum topics